Press Review
ESTAMPES
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Rolf Beydemüller — FOLKER
“Les couleurs chaudes de la flûte traversière indienne en bois (bansuri) et du piano dégagent un parfum magique et envoûtant. Les Français Guillaume Barraud et Mathieu Bélis s’aventurent dans des paysages musicaux enchantés, de joyeuses réminiscences de traditions venues de coins lointains du monde colorent leurs treize compositions. Le guitariste de formation classique Kevin Seddiki est présent sur deux morceaux. Un équilibre juste entre composition et improvisation.”

a fine balance between composition and improvisation

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Joe Ross — ROOTS MUSIC REPORTS
“Estampes est un album fascinant de Guillaume Barraud et Mathieu Bélis, qui présente un dialogue dépouillé, mais soigneusement cultivé, entre le bansuri et le piano. Les deux musiciens abordent leur instrument avec intelligence, et leurs énergies créatives convergent vers un flot musical cohérent, fluide et sans aucune hésitation. Les compositeurs Barraud et Bélis travaillent ensemble depuis plus de dix ans, et Estampes est né en pleine pandémie. Leur série d’improvisations aboutit à une variété de pièces musicales intimistes d’une profondeur émotionnelle remarquable, comprenant différentes sonorités et combinaisons instrumentales dans des sélections comme “Major Minor”, “Jarrett”, “Procession”, “Douce Ivresse” et “Parade of Stars”.
Chaque morceau a une coloration sonore distincte, et le bansuri peint assurément la toile avec des sentiments plus ancestraux ou autochtones. Associé au toucher délicat de Bélis au piano, un effet de synergie permet aux cinq sens de s’unir dans une réalisation magistrale. Il en ressort un langage sensible qui leur est propre, avec des couleurs sonores qui se conjuguent pour produire des sensations variées. L’univers éclectique du duo, un jazz contemporain emprunt d’éléments classiques, pop et traditionnels, est agrémenté sur deux titres, “Ballade du Duke” et “Perfect Blue”, de quelques contributions subtiles et charmantes du guitariste Kevin Seddiki.”

one masterful accomplishment


Martine Omiécinski — LA GAZETTE BLEUE / ACTION JAZZ
“There are creations that grab you, envelop you, inspire you, so much so that, when it’s an album, you play it over and over again, that your friends and family ask for more and that each new listening makes you find new subtleties! This one is one of them! […] The originality of this duet : Piano / Flute is, of course, one of the reasons of this “coup de coeur”! […] “ESTAMPES” as a kaleidoscope of moods and images that generate many emotions. The osmosis between the two players allows this fusional and/or complementary impression of the 2 instruments. […] Even the 3 short “interludes” of a little more than 1 minute each are irresistable. In short, a must have album, a great moment of music that you can’t get enough of!”

un album indispensable


Branimir Lokner — TIME MACHINE MUSIC
“Deux artistes extraordinaires – Guillaume Barraud et Mathieu Bélis – ont fait équipe pendant la période de pandémie, et publié un album fascinant, intitulé “Estampes”, disponible en CD le 4 novembre. 2022. et précédemment en numérique, le 14 octobre.
Mathieu Bélis est pianiste, et Guillaume Barraud joue de la flûte traversière indienne, le bansuri. Ils ont créé un album plein d’improvisation, de plages expérimentales, le tout dans le dialogue constant et inhabituel entre deux instruments. Les deux musiciens font preuve d’une grande qualité d’exécution et s’approprient de manière tout aussi avisée les nouvelles tendances d’une telle approche musicale. Leur musicalité se reflète dans la complexité de leur jeu, et il est évident qu’ils se connaissent très bien. Ajoutons que le guitariste Kevin Seddiki joue de la guitare nylon sur deux compositions de l’album.
La réussite de “Estampes” réside non seulement dans la mise en œuvre de nombreux artifices musicaux inapparents, mais aussi dans la qualité et la maîtrise parfaite de ce récit dont les deux protagonistes ont le secret.”

two extraordinary artists


Yves Dorison — CULTURE JAZZ
“And here is a duet between a piano and a bansuri (Indian flute). This is rare enough to be mentioned. Intimate, of course, we would be tempted to say, the two musicians hold time as hostage, stretching the melodic lines to the very end and finally abolishing temporality. Joining them on two tracks, the guitarist Kevin Seddiki thickens in the nuance the speech of the duet with great skill. Whether the pianist strikes or plucks the strings, he provides the flautist with spaces to explore his own part. The two knowing each other very well, the alchemy is present. The musical landscapes follow one another over time and one never wonders which of the two is leading the dance under this broad sky that illuminates the desire to play, cross genres, and feel complete. With a language of their own, Guillaume Barraud and Mathieu Bélis belong to the line of creators of parallel musical spaces which will satisfy all lovers of originality.

les deux se connaissant bien, l’achimie est là

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Stéphane Fougère — RYTHMES CROISÉS
“There is obviously meditation and contemplation in these prints, but also a whole range of floating reveries, sweet fantasy, nonchalant ramblings, exhilarating escapes, a whole rainbow of vibrant colors shaped by the breath through the bamboo and the striking of the strings, whose concert is not only cordial, but also profound, sophisticated, alchemical. […]
The disc is almost as full as an egg, so one should not try to listen to it in haste. It has the quality of being both easily listened to in background without being left out, or listened to in a state of full concentration without disturbance; it will then reveal even more its flavors, fragrances and textures, renewed every time you listen. So take time to explore the hidden corners of this floating world…

profound, sophisticated, alchemical


François Saddi — 5 PLANETES
“At the crossroads between Jazz, contemporary and traditional music, this well inspired album is an invitation to meditate.
Guillaume Barraud (bansuri) and Mathieu Bélis (piano) conceived a subtle and nicely shimmering modal jazz. The record is a sort of gallery of paintings, which, each in their own way, illustrate various soundscapes with the soaring of the bansuri, solos, layers and ostinati of the piano. The 2 composers are joined on 2 tracks by Kévin Seddiki (nylon string guitar).
In terms of style, the album reminds me of Keith Jarrett (track 10), but also of the Corea/Burton duo, of the compositions of Gurdjieff & De Hartman or of Debussy… About half of the tracks, often quite long (7 to 11′), are real small concertos built of several varied parts where the influences follow one another or are intertwined in a beautiful way. Some tracks sound downright contemporary, especially the solos whether they are on the piano or the flute, or even under pop influence. As for the more traditional colors, the bansuri sets the tone for India, but there are also some more Middle Eastern, Balkan and even Spanish influences with the piano and the guitar. A very beautiful opus to be played over and over again in order to grasp all its depth and complexity, and to be enjoyed in the evening by the fire!”

un très bel opus
à écouter encore et encore


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“Quelque-part entre l’Occident, L’inde et la Perse, l’errance lyrique et mystérieuse des arpèges d’un piano très jazz, des battements de transe du daf et du tombak, et des volutes aériennes de la flûte bansuri. Un projet gravé sur le disque Azar (★★★★★).”
Anne Berthod — TÉLÉRAMA SORTIR
Somewhere between the West, India and Persia, the lyrical and mysterious journey of the piano arpeggios, the Iranian trance beats and scrolls of the bansuri flute. A project recorded on the disc Azar (★★★★★).

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